Radicalendar : http://www.radicalendar.org
Radicalendar

Radicalendar

  January 2009  
monthweekdaymineadd an event
[]

General

אירוע לציון 90 שנה להירצחה של רוזה לוקסמבורג

Sunday, 18 January 2009
8:00 PM - 10:00 PM

"נשים ומלחמה" - בתל-אביב יתקיים אירוע לציון 90 שנה להירצחה של רוזה לוקסמבורג



אירוע לציון 90 שנה להירצחה של רוזה לוקסמבורג, מנהיגת השמאל המהפכני בגרמניה, יתקיים בשבוע הבא במועדון הגדה השמאלית בתל-אביב. במסגרת האירוע: רוזה לוקסמבורג ופעילותו של השמאל המהפכני בעת מלחמת העולם הראשונה; ודיון על נשים בעת במלחמה. באירוע ישתתפו בין היתר: פרופ' משה צוקרמן (אונ' תל-אביב) וחברת הכנסת לשעבר תמר גוז'נסקי; והוא יתקיים ביום שני, 19 בינואר 2009, בשעה 20:00, בגדה השמאלית, רחוב אחד העם 70, תל-אביב. הכניסה ללא תשלום. פרטים נוספים בדוא"ל:

info@hagada.org.il



אודות רוזה לוקסמבורג, תיאורטיקנית מרקסיסטית ופמיניסטית שנרצחה על ידי אנשי מיליציה ימנית בינואר 1919. רוזה לוקסמבורג, שכונתה גם "רוזה האדומה", נולדה בפולין בשנת 1871, בת למשפחה יהודית משכילה ממוצא ספרדי. המשפחה עברה לוורשה, וכשלוקסמבורג הייתה בת 5 פיתחה מחלה בירכיה, אשר גרמה לה לצליעה קשה במהלך כל ימי חייה. בסוף שנות ה-80 של המאה ה-19 סיימה את לימודיה בבית הספר התיכון, והחלה להיות מעורבת בתנועות מהפכניות. כמו מהפכנים רבים, היא נאלצה להימלט לשוויץ מנת להימנע ממאסר. שם היא למדה באוניברסיטה וקיבלה תואר דוקטור ובציריך פגשה את המהפכן ליאו יוגיכס, והשניים פתחו במערכת יחסים אישית ואינטלקטואלית, שהייתה בעלת השפעה על חייה. השניים התנגדו לעמדות הלאומניות של המפלגה הסוציאליסטית הפולנית (PPS), וייסדו ביחד עיתון שמאלי-מהפכני בשנת 1893. מעל דפי העיתון חיוותה דעתה כי מהפכה בפולין אפשרית רק באמצעות מהפכה בארצות השכנות: גרמניה, אוסטריה ורוסיה הצארית. לדעת לוקסמבורג המאבק בקפיטליזם היה חשוב יותר מן המאבק הפולני לעצמאות לאומית.



בתחילת המאה ה-20 היא פעלה במסגרת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הגרמנית, הגדולה דאז בעולם ולוקסמבורג הפכה לראשי האגף השמאלי במפלגה. זאת, על רקע הפולמוס שפרץ בקרב חבריה בעקבות ניצחונה האלקטורלי של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית שהעניק לה כשלושה מיליוני קולות ושמונים ואחד מושבים ברייכסטאג. אדוארד ברנשטיין, ואנשי קבוצתו הרוויזיוניסטים, ראו בכך הזדמנות לקחת חלק בשלטון ולקבל משרות המגיעות להם מכוח ההישג בבחירות, כגון סגנות נשיאות הבית. לוקסמבורג ועמה קרל ליבקנכט ראו בכך שיתוף פעולה עם הגורמים הבורגניים שאותם הם ביקשו למגר, ובגידה במשנתו של מרקס. לוקסמבורג האמינה במהפכה, ולא בהשתלבות שקטה במשטר, אשר לדעתה, תחניק את הגורמים המהפכניים במעמד הפועלים.



עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה ב-1914 ייסדה לוקסמבורג ביחד עם ליבקנכט את "ליגת ספרטקוס" בתחילה כחלק מן המפלגה הסוציאל דמוקרטית, ולאחר מכן כמפלגה נפרדת. מארגון זה צמחה מאוחר יותר המפלגה הקומוניסטית הגרמנית. לוקסמבורג התנגדה למלחמת העולם, וחזתה את התמוטטות האימפריות האירופאיות הגדולות : גרמניה, רוסיה והאוסטרו-הונגרית. בגלל פעילותה המהפכנית היא נעצרה, ביחד עם ליבקנכט, וביוני 1916 ונידונה לשנתיים מאסר. בכלא המשיכה לכתוב ולהיות מעורבת בענייני השעה, והביעה תמיכה בלנין ובמהפכת אוקטובר – אם כי היו לה חילוקי דעות פומביים עם מנהיג המהפכה ברוסיה.



בנובמבר 1918 שוחררה לוקסמבורג מן המאסר. היו אלה ימיו האחרונים של משטר הקייזר, בטרם הקמת רפובליקת וויימאר. בתקופה זו המשיכו פעילי ליגת ספרטקוס בפעילותם המהפכנית בעקבות ניצחון הבולשביקים ברוסיה. רוסיה, כמו גרמניה, הייתה אימפריה שהובסה בקרב, בה התמוטטות בית המלוכה, ובה הוקמו מועצות של פועלים, איכרים וחיילים משוחררים שהיו לשלטון המהפכני. לוקסמבורג הפכה במהרה לאחד ממנהיגי הפועלים הידועים ביותר, ונשאה מדי יום נאומים באסיפות עובדים ומובטלים המוניות. נאומה האחרון ניתן בוועידת היסוד של המפלגה הקומוניסטית הגרמנית. ב-15 בינואר 1919, היא נעצרה יחד עם וילהם פיק וקרל ליבקנכט על ידי חברי ארגון ימני קיצוני של חיילים משוחררים. במשך מספר ימים לא נודע גורלם. ידידה של לוקסמבורג, לאו יוגיכס, אשר ניסה להתריע על היעלמותה, נעצר אף הוא ונרצח. מספר שבועות לאחר מכן נמצאה גופתה צפה בנחל בלב פארק בברלין, שם ניצבת כעת אנדרטה צנועה לזכרה. כפי הנראה נחבטה בגולגולתה בקת של רובה, ולאחר מכן נורתה בראשה.

Location:
בגדה השמאלית, רחוב אחד העם 70, תל-אביב

 
[][]

Views

* Donations

Help support this site
 
 

This site made manifest by Manifesto software